5 kroków do usprawnienia obsługi w restauracji
Rosnąca konkurencja oraz wymagania gości lokali gastronomicznych motywują do wprowadzania zmian w zarządzaniu restauracją. Obsługa jest jednym z elementów, który może przesądzać o sukcesie bądź porażce biznesu gastronomicznego. Jak sprawić, by goście chętnie wracali do restauracji? Poznaj 5 kroków, które pomogą przyspieszyć i udoskonalić obsługę w Twoim lokalu!
Szkolenie i edukacja personelu
Podstawą dobrej obsługi w restauracji jest odpowiednio przeszkolony personel. Warto zadbać o to, aby pracownicy mieli nie tylko dobre przygotowanie zawodowe, ale także umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, empatia czy łatwość rozwiązywania problemów. Szkolenia powinny odbywać się dość regularnie, aby personel był na bieżąco z najnowszymi trendami w branży i wymaganiami klientów. Na rynku gastronomicznym istnieje dziś wiele możliwości pozwalających podnieść kompetencje pracowników. W efekcie zwiększamy komfort gości i wpływamy pozytywnie na jakość obsługi. Szkolenia nie zawsze wiążą się z dodatkowymi, wysokimi kosztami – warto śledzić na bieżąco wydarzenia nieodpłatne, takie jak konferencje i spotkania branżowe, które mogą stanowić cenne źródło wiedzy dla naszego personelu.
Personalizacja obsługi
Klienci odwiedzający restaurację lubią czuć się wyjątkowo, dlatego warto zaoferować im spersonalizowaną obsługę. Co to oznacza? Pracownicy mający kontakt z klientem, a więc zarówno kelnerzy, hości czy osoby odpowiedzialne za obsługę gości, powinni pamiętać imiona stałych klientów lub/i ich preferencje kulinarne. Takim sposobem, zadowoleni goście, którzy czują się w restauracji „jak w domu” będą chętniej i częściej do niej wracać.
W personalizacji obsługi warto uczulać personel również na elastyczne podejście podczas obsługi klienta. Gość życzy sobie dania bez danego składnika? Nie może znaleźć w karcie odpowiedniej pozycji dla siebie? W tej sytuacji dużo zależy od reakcji personelu – jeśli spróbuje on znaleźć odpowiednie rozwiązanie, klient z pewnością doceni takie podejście.
Skracanie czasu oczekiwania
Często klienci rezygnują z wizyt w danej restauracji ze względu na długi czas oczekiwania na posiłek. Warto zatem zastanowić się, jak można to usprawnić. Jednym z rozwiązań może być zwiększenie zespołu kucharzy lub wykorzystanie nowoczesnych systemów, które usprawnią proces obsługi poprzez poprawę komunikacji między personelem. Jednym z takich rozwiązań jest oprogramowanie iD POS, dzięki któremu nie tylko zyskasz kontrolę nad procesem zamówień, ale również usprawnisz komunikację między obsługą na sali a kuchnią.
Automatyzacja procesów
Poza wspomnianym skróceniem czasu oczekiwania, wykorzystanie automatyzacji procesów w restauracji może przynieść wiele realnych korzyści, takich jak redukcja błędów przy obsłudze zamówień, usprawnienie obsługi klienta czy zwiększenie komfortu pracy całego personelu. Automatyzacja w restauracji wpływa pozytywnie na poprawę jej efektywności, co z kolei przekłada się na jakość obsługi. Nowoczesne oprogramowanie iD POS dedykowane lokalom gastronomicznym to rozwiązanie ulepszające prowadzenie biznesu. Wykorzystując potencjał oprogramowania, możesz kontrolować m.in. procesy związane z zarządzaniem lokalem, sprzedażą, płatnościami i rozliczeniami. Co więcej, dzięki możliwości dostosowania platformy aplikacyjnej do specyficznych potrzeb konkretnej placówki gastronomicznej, możesz dopasować ją do potrzeb własnego personelu.
Monitoring jakości obsługi
Usprawnienie obsługi w restauracji to proces ciągły, który wymaga zaangażowania zarówno właściciela, jak i personelu. Jednym z rozwiązań, pozwalających poznać ocenę gości na temat lokalu, jest ankieta. Dzięki pozostawionej opinii na stronie internetowej, w aplikacji czy nawet ustanie w formie krótkiej rozmowy pod koniec wizyty, zyskasz informacje, które pozwolą Ci nieustannie udoskonalać swój lokal. W celu zwiększenia efektywność obsługi oraz podnoszenia rentowności lokalu warto na bieżąco przyglądać się temu, jak zmieniają się oczekiwania gości oraz korygować własne błędy.